lördag 27 mars 2010

När orken tryter..

Min ork har vart = NOLL den här veckan.. Har haft jätte mkt att göra och har inte vart klar i tid många dagar inte.

Arthur är iaf såld och har åkt till sin nya ägare, skönt säger jag! Roscheen däremot är inte såld men Nancie däremot åkte tillbaka hem till Keldas mamma idag.
Har sett fram emot söndag och ledighet hela veckan men det kunde man ju glömma, tävling med 5 hästar står på schemat i morgon igen, den här gången åker vi till Lenamore, typ 5 min från Templemore där vi brukar va :P
Till min glädje behöver jag inte va ute på gården förens kl 9 i morgon, jippi! Hahah den va ju kul men ställer ju fram klockan inatt så det gjorde ju ingen skillnad, när ska jag få sova liksom? nej nu är det mkt gnäll från min sida men jag skulle behöva en redig sovmorgon så att jag blir kvitt förkylningen nån gång..

Idag har jag iaf hoppat Neil som skötte sig strålande och som btw ser ut som en stjärna efter gårdagens klippning och manfixning igår, men det va med livet som insats kan jag lova, jag är glad att han inte är skodd än och att klippmaskinen fortfarande är hel!
Red tjockisen, Nancie och grå ponnyn en sväng också, sen longerade jag Dinkie och Betty ordentligt inför morgondagen medans Tess och Samy fick sig en långtur på skritten.
Sen va det bara göra dem tävlingsfina(ja dom vanliga 5 Tess, samy, betty, dinkie och neil för er som inte förstått det än;)), putsa all utrustning & packa lastbilen..

Skrattade lite för mig själv medans jag putsad och packade allt när jag tänkt på för några år sedan när jag tävlade Lusen, då tillbringad jag ca 4h i stallet dagen innan tävling för att hinna rida och fixa allt och nu putsar jag och allt till 5 hästar på ca 1 & en halv timme, underbart att se en förbättring iaf :P

Over and out / Tess


Eller förresten jag glömde ta upp en sak! Jag har funderat lite över att jag har två kusiner, Dennis och Pontus, som båda är väldigt framgångsrika i Speedway.. Det är en sport som måste va lika dyr att hålla på med som ridsport så hur kommer det då sig att inte jag har en egen lastbil, några toppklasshästar, en egen hästskötare och ett gäng sponsorer?? Dom har ju liksom buss, toppklassmotorer, mekaniker och sponsorer?
Vart gick det snett i min värld undrar jag? jag kan skippa en egen hästskötare, det blir ändå bäst när jag gör det själv:P haha men resten då?
Så nu är det såhär att den utav er två som först blir rik på speedwayen MÅSTE blir min första sponsor och se till att jag också kan åka och träna & tävla utomlands med mina fina hästar, rida sm, vm & OS osv.. SÅ NU VET NI DET! Dennis & Pontus, känn ingen press men... :p haha
Btw så kan ni ju ha det så kul borta i Polen med era träningsläger och tävlingar och allt vad ni håller på med, hoppas att det går bra för Dennis som gör come back efteer den hemska skadan, han är en riktig fighter så det kommer gå vägen! jag önskar er iaf all lycka och hoppas att båda når toppen<3
MEN kom ihåg att jag ska ingå i Team Andersson el Aspgren inom en snart framtid eller varför inte båda? fler hästar till Tess;)

Nej nu ska jag slänga mig på soffan och kika på världscup hoppningarna, och vem vet en dag kanske ni ser mig där<3

torsdag 25 mars 2010

Ge mig helg!

Hur kan man va så här trött? ville helst ligga kvar i sängen i morse men det kan man ju drömma vidare om!

Hoppade Neil i morse och han blir bara bättre och bättre, kunde ju till och med hoppa i galopp idag:) efter det började jag inhoppningen av tjockisen, golfball, nancie & grå ponnyn och dom va ganska duktiga!

Efter lunch visade jag arthur för kunder, det gick väldigt bra och det lät som att dom ska ha honom:)
Red ut på Rosheen en sväng också, hon ska visas för kunder i morgon så vi får väl hoppas att hon visar sig från sin bästa sida:)
Har ju även lyckats trilla omkull med en häst idag också.... Skulle prova rida på Bettys mamma, hon fick inget föl i år så hon ska ev. säljas som uterittshäst till någon, men jag va ju tvungen att kolla av läget innan någon kan prova rida henne! Sagt och gjort, på med utrustning och longerade henne några varv och sen upp i sadeln utan problem. Skrrittade och travade några varv på ridbanan och hon skötte sig strålande och gick fint på tygeln, fattade galopp och galopperade väl ett varv ungefär innan hon sen stog på huvudet, bokstavligen!, och jag låg på backen men som tur var hade jag inte hästen över mig.. korkade hästar dom har liksom 4 ben att springa med ska det va så svårt att hålla balansen då???


Nu väntar iaf sängen <3

Å just de tävlingen igår, kelda va borta på något så jag tog med mig förste coachen Willie och åkte till Templemore som vanligt.. Gick väl ganska ok!
Samy 0+8 i 80.
Dinkie 0+0 i 90
Betty felfri på hinder och kändes jätte fin, lyckades ju dock lura mig så att jag stog brevid henne vid ett tillfälle inne på banan, haha men snabbt uppe igen och fortsatte felfritt.. (eftersom att i det här landet går det bra att göra så:P)
Tess 4+0 i 110.. Kalasfin och hoppade väldigt bra, kom lite för stort på en oxer så hon rev den, klantigt av mig såklart men men life goes on.

Over and out/ Tess

onsdag 24 mars 2010

Noll motivation..

Kanske orkar ge er en uppdatering i morgon, tro inte att jag glömt er!
Trött som en jag vet inte vad!

Puss & kram

måndag 22 mars 2010

Å så va det måndag igen...

Har haft en ganska bra helg, jobbade ju lördags sen blev det öldickande med Colin och hans vänner, och tyvärr många redbull & vodka också vilket såklart resulterade i en väldigt trött Tess på söndagen! Men jag pallrade mig upp innan lunch och lät mina 4 tävlingshästar lösgaloppera i paddocken iaf och sen blev det middag på bästa kinarestaurangen - Mandarin palace:D me like<3

Idag har jag ridit ut, fet märren(som hon nu mer kallas), Nancie, Grå ponnyn och Rosheen, longerat Samy och Trimmat Tess ordentligt innan det se blev någon form utav regnstorm, JAG HATAR REGN!!! Så resten utav hästarna fick sig en tur på skritten, inte en allt för jobbig dag med andra ord men jag är så lika trött för det.. längtar efter sängen! Men först blir det en dusch och lite kvällsmat!

Over and out/Tess

fredag 19 mars 2010

Fredag!

Vaknade upp och mådde ganska bra i morse, de ni:P behövde inga panodil ens! Så det betyder väl att man är frisk? haha kul tanke Tess.. Nu ligger jag i sängen igen, totalslut! men jag kanske är frisk i morgon???

Har iaf lyckats rida 9 hästar idag, de ni! Beach 2010 here i come, eller inte.... har nämligen en stor godispåse brevid mig!
Hoppade Arthur, Rosheen och Neil på fm, alla va faktiskt väldigt duktiga:) sen red jag ut på gråa ponnyn, Nancice & B-ponnyn som också skötte sig fin fint.
Brian red jag en sväng på ridbanan idag igen, och han försökte inte springa till utgången som igår så nu kan vi nog säga att kriget är över och vi har vunnit! Så han fick flytta ner på lösdriften ett tag och fundera över sitt liv:P
Golfball va ändå dagens stjärna måste jag säga trots att han bockade och busade lite, han kunde till och med galoppera i båda varven idag:)

jaha det va 8 de, den 9e då? haha ja ni det va det nya 4års stoet som kom i veckan, Kelda red in henne i höstas och har sen dess varit hemma och vilat hos sin ägare som har gett henne VÄLDIGT MYCKET mat! Det är det fetaste hästen jag, kelda & Willie har sett i hela våra liv!!! Travade några varv på ridbanan och det gick bra sen va hon helt slut... Men nu blir det bantning och motion som gäller, det är liksom en fin och ädel häst igentligen.

Det va dagens uppdatering de, nu väntar sängen för jag är trött som en jag vet inte vad! Längtar efter söndag och sovmorgon <3
Natti natti / Tess

torsdag 18 mars 2010

Onsdag/Torsdag

Lång tävlingsdag igår, därav ingen update! Men Grattis till min älskade mamma som fyllde år:)

Va iaf uppe med tuppen och lastade alla hästar, bestämde mig även för att ta med Neil till tävlingen, inte för att tävla men så att jag kunde rida han på framhoppningen!

*Samy som bara gick 80cm, skötte sig väldigt bra men hade lite svårt att korta sig i komb. så det resulterade i att riva utsprånget båda gångerna, men han lär sig nog:) det är ju som vanligt vmbanor redan i 80 i det här landet!
*Dinkie, 80 + 90 lite bråkig i 80, 4 fel men dubbel nolla i 90.
*Betty, dubbel nolla i 80, 4fel i 90. Kändes ganska fin idag och 1000 gånger lättare att styra idag!
*Tess - 4fel i grunden 1m, jag tyckte ju tydligen att man kan hoppa flackt in i kombinationen fast jag visste att de va trångt. SMART!
i 110/115 Queen of the ring klassen va hon kalas fin och felfri i grunden sen gjorde jag ju en fetmiss i omhoppningen som resulterade i 1 rivning, men snabb va jag :P haha... jag ville ju bli queen of the ring.. vinna eller försvinna det är väl så det heter?
Chefen va ju iaf nöjd och glad hela dagen! och just det, Niel också han va väldigt spänd men skötte sig bra trots att alla andra hoppade och for runt omkring honom:)



Idag då? Ja ni gott folk idag har jag ridit in 4 hästar på fm, eller 3st iaf:P
Ridit in och ridit in, har setat på dem för första gången och sen ridit lite dvs. skrittat och travat några vart på ridbanan och sen skrittat runt gården.. Alla skötte någorlunda bra!
Nancie Keldas mammas Cob gjorde precis allt rätt!
Brian försökte springa till utgången några gånger men jag vann såklart den fighten:P däremot utmanade jag inte ödet och skrittade runt gården på honom, han har ju slitit sig typ 10gånger där redan när willie har tömkört honom där i veckan..
Fuxponnyn, Golfball som han så festligt heter e. Beachball va väldigt duktig, bockade lite först men han gav sig snabbt..
Och sen va det en grå ponny som kom igår, den red kelda in i höstas men det har vart hemma och vilat sen dess, han va duktig och gjorde inga bus alls.!

Efter den fm, va jag helt slut! så efter lunchen hade jag resten på skritten medans jag packade ur lastbilen och fixade...

Nu blir det en dusch och sen väntar sängen! Hur kan det va så undebart att sova?
Over and out /Tess

tisdag 16 mars 2010

Tisdag!

Jaha vad har den här dagen erbjudit då? Självklart massor med panodil, näsdroppar och hostmedicin. BLÄ!

Som tur va hade Kelda och Willie vart öppe med tuppen och hunnit fodra + tömkört 3 hästar innan jag kom ut kl 8, Tack för det!
Så jag började rida direkt, hoppade dom 4 som ska tävla imorgon - Tess & Dinkie jätte fina!
Samy va alldelens för pigg och betty va lite svårstyrd.. men ett annat bett i morgon så ska det nog gå vägen hoppas jag!

Sen va de bara till att tvätta alla 4, hur kan det komma sig att jag alltid är blötare är hästarna?? kan nån svara på det?..

Resterande hästar fick sig en tur på skritten! Jag älskar skrittmaskinen..
Va ju även duktig och putsade alla grejer och packade lastbilen eftersom vi måste åka tidigt i morgon, eller ja kl.8 men det är tidigt i min värld när man måste fodra alla hästar först och sen byta täcken och lasta dom som ska med...
Men men all utrustning är skinande ren och hästarna glimmar! Jag hoppas på en bra dag i morgon med fina hästar och en glad chef:P

anyway nu ska jag fortsätta kurera mig och försöka sova! natti natti..

Over and out/Tess